De provincie Skåne, de zuidpunt van Zweden, is aan drie kanten omringd door water. Maar vandaag zijn we in de stemming voor dat eiland-gevoel, dus op zoek naar water aan vier kanten. Met de ferry vanuit Landskrona reizen we naar het eilandje Ven, gelegen in het Kattegat. Halverwege tussen Zweden en Denemarken maken we een rondwandeling over het eiland van astronoom Tycho Brahe. Anno nu een paradijsje voor fietsers en wandelaars.

Op de ferry vanuit Landskrona

Goed idee!

We zijn niet de enige die op deze fraaie zomerdag hebben bedacht dat een tochtje naar het eiland Ven een leuk idee zou zijn. De parkeerplaats bij de boot staat vol en aan dek van de veerboot is het zoeken naar een plekje. Ven is een populaire bestemming bij Zweden…. om te fietsen! Het vrijwel vlakke eiland kun je op je gemak in een paar uurtjes rond peddelen, en onderweg her en der neerstrijken voor een pauze. Maar te voet kan dat ook, denken wij.

Scholekster

Van druk naar stil

Bij de aanlegplaats van de boot staat een hele batterij huurfietsen opgesteld, in een alarmerende kleur geel. Handig, want die zie je tenminste van ver aankomen. Voor het restaurantje glippen we een smal wandelpad op dat pal langs de kust voert. Niet begaanbaar voor fietsers, dus bye bye bikers! Langs de vuurtoren komen we langs een rotsige kuststrook, waar watervogels het voor het zeggen hebben. De meeuwen dobberen op het water, een scholekster hipt van steen naar steen en wroet wat in het zand. Zo rustig ziet het leven van watervogels eruit. op een zomerdag.

De haven van Norreborg

Kanelbulles aan zee

Na circa drie kilometer verbreedt het pad zich en nog wat verder komt een weg van links waarover de eerste fietsers zich aandienen. Op weg naar de beoogde pauzeplek, de kiosk van de aan zee gelegen camping. Gezeten op een wiebelig stoeltje drinken we koffie uit een papieren beker en een nog lauw-warme kanelbulle uit de oven van de kiosk. Een compact hompje brood, maar het smaakt heerlijk. We zitten hier aan de vandaag windluwe kant van het eiland en lopen in het zonnetje door naar het gehuchtje Norreborg, een vakantiedorpje met een kleine haven ervoor.

Daar gaan we heen!

…

Wind om de oren

Na Norreborg gaat de steenslagweg weer over in een smal voetpad, dat we hier zowaar moeten delen met een stel andere wandelaars. De gele fietsen zijn al eerder afgeslagen. Ruim een kilometer lopen we langs de rand van boerenland, dat hier grotendeels is ingezaaid met granen. Wuivend in de wind biedt het ruimte voor weidse vergezichten, tot aan de andere kant van het eiland en de Zweedse kust in de verte. We maken ter hoogte van een bunker de oversteek naar de andere kant van Ven. Eenmaal aangekomen aan de andere kust ontwaren we in de verte een silhouet van een kerkje op een heuvel. Kyrkbacken here we come!

De oude kerk

Deens Ven

Tot 1658 was de zuidpunt van Zweden onderdeel van Denemarken. Dat zie je o.a. terug in de architectuur van de kerken, die sterk lijken op de wit gepleisterde kerken die je zo vaak in Denemarken ziet. In 1658 gaf de Deense koning Frederik II toestemming aan astroloog Tycho Brahe om op het eiland Ven zijn observatorium te bouwen, plus de financiële ondersteuning om zijn werk uit te voeren. Brahe was een van de meest vooraanstaande sterrenkundigen van zijn tijd. Dankzij hem zijn we heel wat wijzer geworden over het heelal en de planeten in ons zonnestelsel. Zijn observatorium en planetarium staat in Tuna By, het grootste gehucht op het eiland en de volgende bestemming op onze tocht.

Nee, geen mediterraan plaatje, ‘gewoon’ zuid-Zweden

Terug naar de kust

Om het planetarium te bereiken moeten we even ‘afzien’. Nou ja, het valt reuze mee, maar de asfaltweg en de gele fietsers vallen een beetje tegen na de rust van de graanvelden en het kustpad. We zijn dan ook blij dat we na het bezoekje aan de bewoonde wereld weer terug lopen over een smal pad naar de kust. Het is inmiddels 16:00 uur en de eerste dagjes mensen worden alweer per ferry afgevoerd. De kuststrook die zich voor ons uitstrekt, compleet met wit strand hebben we geheel voor onszelf. De aandrang om in het water te springen is groot, maar we moeten nog een aardig stukje. ‘Onze boot’gaat om 18:00 uur en dus genieten we van het uitzicht terwijl we doorstappen richting Bäckviken.

Ons ‘bootje’

IJspret

Met 12,3 km in de benen hebben we nog 20 minuten over (hadden we toch kunnen zwemmen!) voordat de boot ons komt ophalen. Op de bank bij de aanlegplaats genieten we van een welverdiend ijsje en zien de vrijwel lege boot aan komen varen. Aan boord word ik soezerig van de de wind ie ons tijdens de 30 minuten overtocht om de oren waait. Een goede basis voor een lekker lange luie Zweedse avond!

Praktisch

Dit is wandeling 8 uit Wandelen in Skåne, een gids met 21 rondwandelingen in deze provincie in het zuiden van Zweden. Kijk op www.wandeleninskane.nl voor meer informatie. Daar vind je ook de routebeschrijving van een andere wandeling uit de gids. Direct bestellen kan natuurlijk ook. Ga daarvoor naar onze webshop.

Meer lezen over Wandelen in Skåne?